På onsdag den 28:e och torsdag den 29:e oktober fick DutchCom delta i den digitala ‘Dutch E-Commerce Week’ (Holländska E-handelsvecka). Viktigaste målsättning var att dela kunskap med varandra.
På onsdagen den 28 oktober fanns två teman:
– Crossborder (gränsöverskridande ehandel)
– Marketplaces (marknadsplatser).
Torsdagen den 29 oktober var det dags för Shopping Today.
Både dagarna fanns ledande huvudtalare som:
- Bol.com
- Wehkamp
- Amazon
- Decathlon (Shopping Awards-vinnare)
- Zooplus.nl
- Sanitairwinkel.nl
- Beerwulf
Twinkle 100
Under programmet lanserades Twinkle 100: en årlig ranking av de största online-säljarna i Nederländerna.
Företag | Online försäljning |
Bol.com | 2.170.000.000 |
Coolblue | 1 113 000 000 |
Albert Heijn | 680 000 000 |
Zalando | 670 000 000 |
Wehkamp | 490 000 000 |
Amazon | 400 000 000 |
Jumbo | 350.000.000 |
About you | 280 000 000 |
De Bijenkorf | 250.000.000 |
H&M | 250.000.000 |
Ranking baserat på onlineförsäljning i Nederländerna 2019, ex moms och returorder, inklusive plattformsförsäljning.
Expertgrupperna ShoppingTomorrow: bluepapers & bok
Under ShoppingTomorrow-forskningen fokuserade 520 experter i 17 expertgrupper på e-handelns framtid. Deras bluepapers är fulla av råd, steg-för-steg-planer och konkreta tips för att växla upp digitalt. Till exempel om marknadsplatser, datahantering, kundengagemang, virtuella assistenter och hållbarhet. Men också om innovation, gränsöverskridande e-handel, framtiden för betalning och konverteringsoptimering.
Bluepapers kan laddas ner helt gratis på www.shoppingtomorrow.nl (NL).
Coronakrisen har påskyndat tillväxten av e-handel. Många hundratusentals holländare som redan köpte online har börjat göra detta ännu mer och företag beställer också mer och mer på nätet. Tillväxtaccelereringen kräver accelererade justeringar på marknaden, som förklaras i den nya boken The Next Chapter – Fast Forward.
B2B E-handel Market Monitor
Till sist fanns det B2B E-handel Market Monitor – som visar att inte mindre än hälften av den arbetande befolkningen i Nederländerna har gjort ett köp online. Populäraste kategorier blev kontorsmaterial och datorer.
Digitalt personligt program
Genom ett digitalt plattform kunde alla deltagare – varav DutchCom – sätta ihop sitt personliga program. Altså oavsett i vilket område man ville lära sig mer, då förberedde den holländska e-handelsveckan dig för en (ännu bättre) digital framtid.
Veta mer? Alla presentationer och information blir tillgängliga under en hel månad till. Hör av dig, så hjälper vi gärna med översättning, implementation, mm.
Källor:
– Dutch E-commerce week.nl (NL)
– Thuiswinkel: Nederlandse bedrijven leiden twinkle 100 (NL)
– Thuiswinkel: Wrap up Dutch E-commerce week dag 1: Gewoon doen maar denk wel na (NL)
– Thuiswinkel: Wrap up Dutch E-commerce week dag 2: Bluepapers en B2B E-commerce Markt Monitor 2020 (NL)
– Twinkle100 (NL)