COVID#19 är tillbaka. Och hur. Tråkigt nog (!) har pandemin fortfårande livsstora konsekvenser för människors hälsan över hela världen! Men på vilken sätt påverkar den t.e. också e-handeln mellan Sverige och Nederländerna?
Vi börjar med att lista några nya Corona-åtgärder i Nederländerna, som gäller sedan igår kväll:
- Alla (!) människor jobbar hemifrån;
- Möten med kunder/kollegor/klienter sker helst digitalt eller i fysiska grupper av max. 4 personer;
- Varje besök till museum/bibliotek m.m. måste reserveras;
- Caféer och restauranger stänger kl. 22:00;
- Människor rekommenderas att bära munmask så mycket som möjligt;
- Man får (fortfarande) inte resa utomlands (alltså hit), såvida inte om det är inte absolut nödvändig.
Lägg till att:
- Nederländerna har 17 million – mest köpstarka – invånare;
- Samhället är en av de mest digitaliserade i världen;
- Landet har en jättebra infrastruktur när det gäller leverans, logistik och transport;
- Det finns en betydlig efterfråga på högkvalitativa Skandinaviska produkter.
Slutsatsen blir då att e-handeln mellan Sverige och Nederländerna är nu viktigare än någonsin! Hur gärna vi skulle vilja: att lösa/ändra situationen går tyvärr inte. Men vad vi faktiskt kan göra (ännu bättre) är att bringa en liten bit av Sverige till Nederländerna!
Vara med? Eller prata lite mer om din företags möjligheter? Tveka inte och kontakta oss idag!
Bild av Polina Tankilevitch på Pexels