Budskap
Att stå ut: Unique Selling Points
En stor konkurrens inom e-handelsmarknader betyder ett stort behov av särskiljningsförmågan.
Det finns många metoder som kan hjälpa till, men tänk till exempel också på enkla frågorna som:
– Vem, hur, vad, när, vad, varför gör vi vad vi gör? (Kolla också the Golden Circle av Simon Sinek!) |
– Hur står vi ut? Vad är vara Unique Selling Points (USP’s)? |
– Vilken tillagd värde erbjudar vi? |
– Vad gör(de) vi redan? Vad funkar, vad funkade inte? Vad kan vi lära oss av det? |
– Hur kan vi presentera vart erbjudande på ett ännu bättre sätt? |
– Hur kan vi kanske även skapa en ‘wow-känsla’ till våra Nederländska kunder? |
Göra en lista på det och hanterar det som bas i allt din kommunikation!
Stöd under köpresan (funnel)
Skapa en (jätte)enkelt webbutik och se till att besökande kunder blir köpande kunder. Stödja dem i olika faser av försäljningsprocessen med olika former av information och kommunikation: några behöver kanske bara snabba faktor, medan andra vill helst få en detaljerad rapport eller en video/podcast innan man ta köpbeslut. Kommer ihåg: enkelt + snabbt + relevant = konvertering!
Informationskrav på webbsidan
Som säljare är du också skyldig att ge din kund information om:
1. Före avtalet sluts:
– Företagsnamn och företagsadress |
– Bolagsnummer (KvK-nummer) – i de fall detta är applicerbart |
– Pris, samt information gällande skatte-, och leveranskostnader |
– Betalningslösningar, leveranssätt samt hur kontrakt utförandet sker |
– Produkt- och tjänster egenskaper |
– Garanti |
– Ångerrätt |
– Kommunikations kostnader |
– Hur länge priset eller erbjudandet gäller |
– I händelse av att tjänsten är återkommande eller regelbundet: minsta löptid |
2. Efter avtalet har slutits:
Säljaren är skyldig att skicka en skriftlig bekräftelse med information om:
– Villkor |
– Garanti |
– Address |
Olika ämnen som behöver beskrivas är till exempel:
– Datalagring av personuppgifter |
– Ångerrätt och returregler |
– Reklamation och garanti |
– Leveranstid |
– Tvistlösning |
För mer information hanvisar vi gärna till t.e. Business Sweden (inlogg krävs).
Trygghet
Undersökning visar att mer än 30 % av holländare väljer att inte handla på en e-shop som saknar kvalitetsstämpel. Lägg till elementer som gör kunderna ännu tryggare att (e-)handla hos ditt företag.
- Thuiswinkel
– Organisation för distanshandel som publicerar statistik och trender inom e-handel i Nederländerna.
– Känd av 84% av alla konsumenter i Nederländerna
– Certificering
– Kostnader: ca. € 400 (certifieringen) + medlemskap (baserad på butikens omsättning)
- Keurmerkinfo / Webshop Trustmark
– Organisation för trygg och säker e-handel som publicerar de senaste nyheterna inom e-handel
– Det största kvalitetsmärke av Nederländerna och Europa
– Certificering
– Kostnader € 195 per år
Bredvid de här Nederländska finns det naturligtvis också den internationella kvalitetsmärken som Trusted Shops och/eller Trustpilot. Fördelen av dem är att de kan enkelt integreras med din svenska system / bedömningen. Men de är av betydlig mindre betydelse till de holländska kunden.
Redo att komma i kontakt och/eller skapa (ännu mer) förtroende till dina holländska kunder? Vi hjälper gärna till att skapa olika budskap och innehåll!