Varför (nu) e-handel till Nederländerna?

Varför skulle du börja/förbättra e-handeln till Nederländerna? Och varför just nu?

Några fakta om landet:

  • En högt nät intensitet 
    Samhället är ett av de mest digitaliserade i världen; internet penetration är 96% och hushållens internettillgång även 98% (2019). 
  • 17 mln + 6,5 mln = 23,5 mln holländsktspråkiga människor
    Nederländerna själv har 17 mln invånare. Dessutom finns det ca. 6,5 mln Belgiska människor, som förstår nederländska språket också. Totalt summan av den holländsktspråkiga målgrupp: ca. 23,5 miljoner personer! 
  • Centralt geografiskt läge + väl utvecklad infrastruktur (telekommunikation, person- och godstransporter)
    Rotterdam (den största hamn i Europa och den nionde största i världen), Schiphol (en av Europas största flygplatser) och en tätt tåg och vägnät, formar perfekta förutsättningar för handel och logistik! Tillsammans med Belgien är Nederländerna en av den största logistikhub i Europa.
  • Historiskt betydande handelsnation
    Sedan hundratals år har handeln alltid kommit först, dvs förre jorden eller jakten. Under landets historia har man alltid varit aktivt och handlas över hela världen.
  • Landet är välkänd av sin höga levnadsstandard
    Nederländerna är en av de mest mogna e-handelsmarknaden i världen. Det resulterar till exempel i en stor efterfråga av högkvalitativa produkter och tjänster, som Sverige har mycket att erbjuda av.
  • Nederländska människor är öppen & nyfiken 
    Befolkningen är välkända som högutbildade, flerspråkiga, öppensinnade och välkomnande till både nya företag och okända produkter/teknologier (early adopters, start-ups). 
  • Skandinaviska produkter efterfragad
    Det finns en betydlig efterfråga för Svenska produkter som tolkar Skandinavie-känslan (t.e. mat och dryck, souvenirs, design, textil, kläder, outdoor, lantbruk/maskiner, hållbarhet/EKO).
  • Corona-pandemin
    Corona-situation i Nederländerna är fortfarande mycket sämre än i Sverige: människor får inte lämna huset, gör mycket på nätet och göra sina affärer helst/endast online.

Alltså en jättebra och välutvecklad affärsmiljö för både stora och små företag!

För långt bort? Inte alls! Klick bara en gång för att kontakta DutchCom, så hjälper vi gärna att komma igång eller optimalisera vad som redan finns.


Källor:
Eurostat – Digital economy and society statistics – households and individuals (EN)
Ecommerce Europe – European Ecommerce report 2019 (EN)
Sweden abroad – Service för svenska företag / handel med nederländerna (SE)
Vagabond.se – Reseguider/europa/nederlanderna (SE)

Bild av Sinisa MaricPixabay