Att skapa förtroende med språk

Ett ord kan göra (stor) skillnad! För att skapa förtroende – och till slut att få konsumenten landa i säljfunnel – är det bäst att använda nederländska språket så mycket som möjligt. Tydligt, konsekvent och professionellt!

  1. Allt information på Nederländska
    Don’t make me think! – människor är lata varelser. Från navigation till produkttexter och från checkout till FAQ: erbjud allt information på hemsida på Nederländska! Som en lite bra början hittar du i factsheet 3.2 Top-50 Nederländska ord på hemsidan.

    Se till att allt information är korrekt? Kontakta oss (eller en annan översättningsbyrå), så är vi gärna av hjälp. OBS! Google Translate kan vara en bra verktyg – speciellt till enstaka ord – men ser aldrig helheten/kontext!

    Så såg vi exempel som:
Ord (EN)Översättning NL & betydelse (fel)Översättning NL & betydelse (rätt)
BasketMand (= korg)Winkelmand (= varukorg)
CheckoutUitchecken (= att checka ut)Kassa (= kassan)
ShippingVerschepen (= att transportera på båten)Bezorging (= leverans)

2. Alla kommunikation/kontaktmöjligheter på Nederländska
Skapa ännu mer förtroende hos dina kunder? Erbjuda kontaktmöjligheter & kundtjänst i deras eget språk!

Det gäller till exempel:

  • Telefon (med ett lokalt telefonnummer!)
  • E-post
  • Sociala medier
  • Chat

Se till att alla kanaler/kontaktmöjligheter är professionellt bemötande på nederländska!

Kan/vill du inte kommunicera i Nederländska? Ta engelska istället! De mesta talar det utan (stor) problem.

  1. Att vända sig direkt till kunden: je/jij vs. u? 

När man vänder sig direkt till kunden kan man använda två former:

  • Je eller jij
    > mer populär
    > används till en yngre målgrupp (upp till ca. 50 år)

  • > lite mer traditionellt
    > avänds till äldre människor (från ca. 50 år och upp)

Vilken du väljer beror mest på din målgrupp, men spelar oftast inte så stor roll. Bara se till att vara konsekvent!

Behöver du hjälp med din (nya) översättningar? Eller vara säker om dina nuvarande översättningar är korrekt? Kontakta oss gärna, så hjälper vi direkt!


Bild av PublicDomainPicturesPixabay