De viktigaste utmaningar att övervinnas

Dessa punkter ska du absolut fundera på innan att (börja) göra e-handel till Nederländerna: 

  • Hög konkurrens: stor behov av särskiljningsförmågan
    För att det finns många företag som vill dra nytta av de goda förhållanden, finns det ett stort urval av nationella och internationella webbshoppar, marknadsplatser och butiker. Man måste kunna skilja sig i konsumentens ögorna och kunna svara på frågorna som: hur står vi ut, vilken värde tilläger vi, vad gör vi annorlunda än alla andra som är med på marknaden, m.m. 
  • Stark prismedvetenhet 
    Samhällets kultur är att kunderna alltid strävar att få bästa erbjudandet till (helst) lägsta pris; man måste absolut kunna snabbt (re)agera på det och ha koll på sin egen och konkurrenternas prisstrategi.

    OBS! Standard momsen i Nederländerna är 21%, alltså lägre än i Sverige (25%). Det kan vara ekonomiskt attraktivt att registrera bolaget i Nederländerna för att göra att slutkunderna (B2C) betalar ett lägre pris (= konkurrensfördel, se punkt 1). 
  • E-commerce environment (2018)

    En översikt av de mest populära betalnings- och leveransmetod i både Nederländerna och Sverige:
Payment methodNLSEDelivery methodNLSE
IDEAL88%At home during the day46%4%
Invoice38%Pick-up location39%
Creditcard22%22%At home during the evening24%11%
Gift card18%Delivered to mailbox15%
PayPal/Payson16%8%Distribution point collection9%
Parcel machine4%
Home delivery in postbox3%
Other (work, retailer, store, etc.)3%
Afterpay15%At work2%
Direct banking14%
Bank transfer9%Physical store1%
Swish12%
  • Egen betalmethod: Ideal
    Varje dag sker över 1,8 mln betalningar genom landets egen online betalsystem IDEAL. Systemet fungerar som en direkt banköverföring från konsumentens till säljarens konto. En absolut måste innan du börja försäljningen! Implementera? Din svenskt betalleverantör (t.e. Adyen, Klarna) hjälper dig gärna att komma igång.  

    Andra populära betalningsmetoder är: 
    – Creditcard (eget creditcard: Maestro)
    – PayPal
    – Överförningar
    – Faktura vid leverans (B2B)
    – Tikkie
    – Klarna 
    – AfterPay
    – Acceptgiro
    – Autogiro (= Automatische/Europese incasso, SEPA Direct Debit)
    – Bancontact (Belgien)

    OBS! Enligt nationella lag krävs att e-handelsföretagen erbjudar ett betalningsalternativ var kunden betalar max. 50 % vid köptillfället och resten vid leverans. För att förenkla administrationen betyder det oftast att man erbjuder att betala med faktura, då kunden betalar hela beloppet vid leverans.
  • Snabb & kostnadsfritt leverans: 1-2 dagars leveranstid, helst gratis
    Eftersom Nederländska förväntar sig snabba leveranser är logistik en av de viktigaste grejer du behöver tänka på. Ha koll på snabba leveranstider (max. 24-48 timmar), erbjud olika fraktalternativ och naturligtvis helst (nästan) gratis. Glöm inte heller att kommunicera processen hela vägen dit, genom att skicka en tydligt leveransmail med spårbar tracking information!

Vilken konkurrensfördel, pristtrategi, betal- och/eller leveransmetod passar bäst till ditt företag? Det beror på många faktorer (t.e. bransche, sorts produkter, målgrupp). Ta gärna kontakt för mer infomation och tips! 


Källor:
IDEAL – kerncijfers (NL)
Consuwijzer – wat zijn mijn rechten bij een aanbetaling (NL)
E-commerce Europe European Ecommerce report 2019 (EN)

Bild av Megan RexazinPixabay